Hansens historie om rock - posted on 2 juli, 2015 by

– KAPITTEL 4, THE ROCKIN FIFTIES–

Del 4 – The Rockin fifties

JERRY LEE LEWIS I Memphis hadde Sam Phillips oppdaget et eksplosivt talent. «The killer»var født i Ferriday, Louisiana. Som Little Richard hadde han en gospel bakgrunn. En boogie versjon av «Drinkin Wine Spodee Odee»var det første Jerry Lee Lewis spilte offentlig, som 13 åring. Jerry forteller at han husker at tante Minnabel kjeftet på ham for den sangen. Hun sa at det ikke var noen kristen sang. «Men den er god»sa Jerry. «En god boogie woogie sang». Det var i 1949. Da han var 15 år, ble han sendt til Texas for å bli prest. Men honky-tonk musikken var alltid en fristelse. En ung prest ville at Jerry skulle akkompagnere ham på piano. Det ville han gjerne. Men salmen ble til en jublende boogie låt. Jerry viste presten hvordan han skulle synge i en boogie stil. Alle syntes det var flott bortsett fra sjefspresten. Jerry fikk en advarende pekefinger fra presten. Lewis ble til slutt kastet ut fra bibel instituttet og ble musiker igjen. I 55 hørte han om Sam Phillips. Jerry drog til Memphis og forteller at hans mor solgte 49 dusin egg for å få nok til bensin. I Memphis traff han Jack Clement, som fortalte at Sam var på ferie. Sam ble fortalt av Jack senere at han hadde en pianist som hadde ventet i månedsvis. Til slutt gikk Sam med på å gjøre en innspilling. Sam hørte på han og sangen var «Crazy Arms». Etter 8 takter utbrøt Sam: «Hvem i helvete er denne fyren?»Sam Phillips gav den 21 år gamle Lewis platekontrakt. I ’56 hørte Lewis den sangen som satte fart på karrieren hans. Jerry hadde kommet inn på en klubb og hørte «Whole Lotta Shakin Goin On». Han ante ikke hvem som sang, men dette var en topplåt! Han i klubben gjorde hele greia med «stå still og vrikk på deg». Det var der Jerry lærte «Whole Lotta Shakin». Roland James forteller at de gjorde sangen og måtte spille den 12 ganger i en klubb på en kveld. Alle var enige om at de måtte spille den inn øyeblikkelig! De gjorde bare et opptak. De øvde ikke engang. Jack Clements bare skrudde på maskinen, og de spilte inn «Whole Lotta Shakin». Sam tror det kommer fra ren intuisjon. Noe med religion og den hellige ånd som er i alle uten at de vet det.

Jerry Lee Lewis

SLUTTEN PÅ ROCKEN ALT I 1958? I ’58 dominerte Rock med svarte og hvite artister radiobølgene. Den mange doblet platesalget i forhold til ’56. Men da slaget nesten var vunnet, skjedde det mye som nesten brakte musikerne og platepraterne til taushet: BESTIKKELSER (på engelsk «PAYOLA») Payola var et ord som myndighetene oppfant. Bransjen kalte det salgsfremmende tiltak og Chess f.eks bokførte det som dette.

Radiopionerene hadde mottatt penger for å spille plater, men dette var vanlig og «lovlig». Man mottok en sjekk hver måned for «konsulenttjenester». Dette var jo fullt lovlig på den tiden. Det var verst i New York, Chicago og Los Angeles og ble sett på som en del av det store spillet. Men sakene og presseoppslagene satte sine spor.

Little Richard byttet djevle musikken ut med religion i 158. I mars drog Elvis i militærtjenesten. I mai ble Jerry Lee svartelistet p.g.a. av ekteskapet med en 13-åring. Chuck Berry ble fengslet for å ta en en mindreårig hvit jente over delstatsgrensen i ’59.

BUDDY HOLLY Men nye talenter fylte tomrommet: Buddy Holly. På sin korte karriere satte Buddy en standard for popband (f.eks The Beatles). Egenskrevet musikk, to gitarer, bass og trommer. Og nye platepratere spilte musikken. Rockens ånd var ute av flasken og klar til en musikkrevolusjon.

Det var virkelig noe uavhengige plateselskaper gjorde: de utvidet den musikalske plattformen for R&B, åndelig musikk, gospel og for den saks skyld rock. Rocken kom fra de svarte. De hadde R&B i årevis. Så kommer et par hvite og kalle musikken for Rock. Men det var R&B og den kom fra den svarte kulturen.

Buddy Holly

Slutt for første avdeling – «The rockin fifties.».

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *